Kusokärry
etusivu        LA kokoontumiset        kokoontumiset        La-harrastus

Syksyllä 2011 tuossa paikallisella kusomäellä Köykkyrillä käydessä Hönöllä oli yhdenlainen peräkärryyn viriteltävä masto josta sain idean alkaa väkertään täysin radio käyttöön soveltuvaa peräkärryä jossa on kiinteänä kaikki masto rakennelmat. Sopivaa peräkärryä vain ei meinannut löytyä kun vanhoistakin kärryistä pyydettiin isoja summia. Parin kuukauden päästä kaveri soittikin että nyt olisi peräkärryä tiedossa ja laittoi pari kuvaa. Pelkkien kuvien perusteella sanoin kaverille että tekee paperit tuosta kärrystä niin lunastan sen pois kun hintakin oli varsin kohtuullinen. Parin tunnin päästä tulikin sitten Muuli PV500 pihaan. Eihän se mikään loistokuntoisin ollut vaan hyvä ahio rakentamiselle kun joka tapauksessa olisi kaikki mennyt uusiksi.

Tästä se ajatus lähti:                      Kärry pihassa:                                                                                Tämän verran jäi kärrystä jäljelle:
       

Viikon pakkasien pitelyn jälkeen päästiin aloitteleen itsessään rungon tekoa.
       
     

Valojen asettelua.
 

Maalaukseen valmistelua. Kaveri on töissä automaalaamossa niin pääsi samalla maalaamaan tämän kärryprojektinkin viikonloppuna kun kaverilla oli oma veneprojekti maalauksessa tuolloin. Sai myöskin maalit hommattua tuota kautta niin väriksi valikoitui kirkkaimman keltainen mitä löytyi ja itse maalihan on laiva epoksia. Luulisi ettei aivan heti alkaisi ruostumaan.
   

Valojen testailua, saranan jatkokehittelyä ja sähköjen asentelua.
       
       
   

Pohjan, laitojen, tavaroiden kiinnikkeiden laittoa ja pressun teko. Pohjaan on käytetty jotain noin 10mm vesivaneria ja laidat on tehty 4mm vanerista. Maalina on käytetty sitä perinteistä miranolia bilteman versiona joka myöskin on perinteisesti telalla vedetty pintaan.
     
   

Kärry oli tässä vaiheessa käyttövalmis. Kuvia kärrystä käytössä löytyy tuolta LA kokoontumiset osiosta. Myöskin youtubesta löytyy kasaus ja purku video.

Laakerithan tässä on joskus leikannu kiinni kun on päässyt laakerikoolit pyörähtään navassa ympäri. Uusillakaan laakereilla ei saanu välyksiä pois niin piti alkaa vaihtaan uudet navat. Myöskin kun ajattelin vaihtaa nuo 10" renkaat noihin 13" niin niidenkin takia joutuu navat vaihtaan kun pulttijako vanhassa navassa oli 4x108. Vanhan taunuksen vanteita kokeilin sovittaa alle vaan menivät niin syvälle että olisi joutunu 5 sentin spacerit laittaan niin tuokin puolti napojen vaihtoa. Motonetissä oli kohtuu hinnalla napoja myynnissä 4x100 jaolla. Vaan kun noita Ladan vanteita pyörii joka nurkassa niin muutin pulttijaon 4x98 jakoon niin käy sama vararengaskin mikä autossa on mukana. Noissa motonetin navoissa oli aika niukasti vaseliinia ja jokin peltilevy vielä laakereiden takana mikä ei ainakaan paranna laakereiden voitelua. Vaseliinikin oli jotain sinistä rasvaa. Ensimmäisellä hitsaus kerralla ei sattunut aurauskulmat aivan kohdilleen vaikka olin ne mittovinani oikein. Oli renkaat todella pahasti aurauksella ja kärry olikin melko holtiton perässä. Onneksi nuo vielä sai suunnattua oikein.
       
     

Saranan pävitystä parempaan ja harusten laitto. Tuo palo-oven pääsi hieman kärsimään kärryn alkupetreillä kun kovassa tuulessa testailtiin suunturia kärryssä eikä silloin vielä haruksia ollut. Piti päivittää kuulalaakeroituun malliin. Sarana mallia kotikutoinen.